نحوۀ برخوردها ميتواند اشکال مختلفي داشته باشد. مثلاً ميتوان فرض نمود که انسانها به جاي به کاربردن زبان، از اشاره يا نوشته و... استفاده کنند و در استفاده از زبان، به قدر حاجت اکتفا نمايند و از بکارگيري کلمات محبّتآميز، دعا و طلب خير دوري کنند. همچنين احتمالات ديگر نيز ممکن است، اما آنچه مسلم است، اين است که اسلام و قرآن کريم بر استفاده از زبان و کلمات مودّتآميز و محبّتآميز تأکيد دارد، به علاوه هنگام معاشرت با همنوعان، انبساط روي، حسن خلق و واژههاي دعايي مثل «سلام» را به کار ببريم. بر اين اساس، اخلاق خوش و رعايت ادب در گفتار هنگام معاشرت با همنوعان، از آموزههاي دين مبين اسلام است که با آميخته شدن به ايثار، از خود گذشتگي، حِسّ نوعدوستي، احترام به بزرگان و لحاظ منزلت علمي دانشمندان و مقام و منصب بزرگان قوم و قبيله، محل و محله و کسوت پيشکسوتان ميتواند جامعهاي نمونه را ترسيم نمايد. برخورد با ديگران همراه با لبخند، مودّت و محبّت، موجب رفع کدورتها، ترغيب به دوستي و تحکيم رشتههاي محبت بين عناصر جامعه است. ترک خشونت و پرهيز از عصبانيت و ناملايمتها و عفو در جرائم، جزء عوامل انسجام جامعۀ اسلامي است.
شخصي حضور رسول خدا(ص) رسيد و عرض کرد: «اي رسول خدا مرا سفارش کن» حضرت فرمودند: «برادر مسلمانت را با روي گشاده ملاقات کن!».
امام صادق(ع) فرمودند: «نيکوکاري و حسن خلق، خانهها را آباد و عمرها را زياد مي کند».همچنين آن حضرت ميفرمايند: «فروتني، ريشۀ هر خير و سعادتي است، تواضع مقام والائي است، و اگر براي فروتني زبان و لغتي بود که مردم ميفهميدند، بسياري از اسرار نهاني و عاقبت کارها را بيان ميکرد... کسي که براي خدا فروتني کند، خدا او را بر بسياري از بندگانش برتري ميبخشد. هيچ عبادتي نيست که مقبول درگاه خدا و موجب رضاي او باشد مگر اين که راه ورود آن فروتني است.
حضرت امام علي(ع) ادب را به مواردي از احکام خود چنين تعريف مينمايند:
الف: ادب، كمال آدمي است
ب: ادب بهترين خوي است.
ج: بهترين شرافت، ادب است.
د: ادب نيكوترين همنشين، بهترين ميراث براي فرزندان، بهترين پشتيبان و همنشين براي انسان خواهد بود. در اين گروه از روايات، امام علي(ع) ادب را تعريف به صفت نمودهاند، بر اين اساس تعبير ادب به خوي بهتر، منظور همان عملي است که باعث ملکه «خُلق و خوي نيکو» ميگردد
جمع بندی...برچسب : نویسنده : madresemehraban بازدید : 50